Home » » Khasiat Pokok Kecubung

Khasiat Pokok Kecubung


Khasiat dan racun pokok kecubung



Kali ini kita kongsikan kehebatan daun dan buah kecubung atau nama saintifiknya Datura Metel Linn/Horn Of plenty angel"s/trumpet/Downy thorn/apple,Devil"s trumpet. Banyak sungguh gelaran buah kecubung ni yer..  Korang pernah lihat dan pernah gunakan tidak?

Pokok Kecubung banyak ditanam sebagai tumbuhan hiasan kerana bunganya yang cantik dan unik. Bunga kecubung membentuk serombong yang besar dan boleh dijumpai dalam saiz dan warna yang berbeza. Jenis yang biasa dijumpai ialah kecubung besar dan kecubung kecil. Warna bunganya yang biasa dijumpai ialah ungu dan putih. Untuk mendapatkan bunga kecubung yang bewarna kuning dan oren memang agak sukar. Buahnya pula berwarna coklat mempunyai duri-duri halus diluarnya.

Secantik2 pokok kecubung namun ada bahayanya juga. Kecubung putih adalah yang paling beracun sekali kerana ia mengandungi sebatian alkaloid. Penggunaan segala ubat dari kecubung terhad untuk kegunaan luar sahaja namun masih ada lagi perubatan traditional yang menggunakan daun dan bijinya untuk rawatan2 lain seperti resdung.

PERINGATAN:
Semua bahagian tumbuhan ini beracun. Keracunan hanya akan berlaku jika sekiranya sebarang bahagian tumbuhan ini dimakan dalam kuantiti yang banyak. Jika ada yang keracunan kecubung , terutamanya kanak-kanak jangan biarkan pesakit tertidur sebaliknya biarkan mangsa berada dalam keadaan sedar dengan cara minum kopi dan menyedut udara segar hingga kesan keracunan hilang.

KEGUNAANNYA:
Kecubung biasa digunakan dalam perubatan melayu untuk merawat penyakit-penyakit seperti asma, rheumatik, sakit pinggang, bisul dan resdung.
Untuk asma dan resdung, 10 helai daun kecubung dihiris halus dan dijemur hingga kering. Ia kemudiannya dijadikan rokok dengan dibungkus dalam kulit jagung.
Untuk sakit pinggang dan sengal-sengal badan 4 helai daun kecubung dicampurkan dengan kapur sirih secukupnya dan ditumbuk hingga lumat dan menjadi adunan yang sebati untuk disapukan pada bahagian yang sakit.
Untuk rheumatik pula daun kecubung diramas hingga layu an disapukan minyak kelapa. Daun ini kemudiannya dilayurkan pada api dan ditampal pada bahagian yang sakit ketika masih panas.
Untuk selesama, caranya ambil bunga kecubung dan jadikan seperti tembakau dan menghisap dengan mengeluarkan asap dihidung. Kesannya hidung akan keluar lendir berketul2.
Untuk hilangkan bentan pada buah zakar bayi, ambil daun kecubung dan sapukan minyak kelapa. Layuhkan atas api kemudian balut buah zakar tersebut dan biarkan sebentar... InsyaAllah sembuh...
* Ada satu lagi cara untuk merawat resdung dengan menggunakan biji buah kecubung. Jemur biji kecubung lebih kurang 3 hari hingga nampak kering. Ambil tempurung yang telah di belah dua, dikeringkan dan dibersihkan. Tebuk lubang kecil di atasnya untuk di masukkan hujung batang anak buluh seperti straw pada permukaan lubang tersebut. Pastikan buluh betul2 muat untuk lubang kelapa yang di tebuk. Sedia untuk di gunakan.

CARA RAWATAN RESDUNG DENGAN BIJI KECUBUNG
Ambil kepingan kecil tempurung kelapa dan di bakar hingga menjadi bara. Letak arang kelapa atas tudung periuk dan taburkan 7 biji kecubung yang telah di jemur. Titiskan miyak kelapa atas bara tadi tutup cepat2 dengan tempurung ang telah di buat dengan buluh.
Bila nampak asap keluar dari buluh, cepat2 halakan lubang hidung ke corong buluh sambil menutup hidung sebelah lagi satu. Sebaiknya cuba sedut perlahan2 dan akan terasa sedikit perit kemudian teran sekuat2nya. Lakukan 3 kali dan kemudian buat sebelah lubang hidung pula. Jika asap nampak semakin kurang tambahkan lagi biji kecubung dengan minyak kelapa..
Selepas habis melakukan sedut hembus dari hidung tadi, angkat tempurung tadi dan korang akan nampak ulat2 yang keluar dari lubang hidung tersebut yang sudah kering terbakar..
Telinga - Lubang telinga di halakan pada corong buluh dan sebelah telinga lagi satu di tutup. Biarkan beberapa saat dan teran.
Mata - Halakan corong pada hujung mata kita di antara hidung. Tutup mata sebelah dan biarkan asap masuk ke mata untuk beberapa saat. Teran sekuat yang boleh.
Pastikan jangan di lakukan selalu. Ini adalah rawatan traditional kampung. Tidak pasti adakah masih ada lagi rawatan seperti ini....
Nota
Banyak kegunaan daun dan bunga kecubung. Dengarnya biji kecubung juga beracun namun tidak ler mendatangkan mudarat yang keterlaluan.. Masih lagi boleh di gunakan...
Sharing sedikit info dari Engku Puteriz...

P.S. Kalau saper2 yang pening semasa menggunakan herba2 ini sila2lah jangan melakukan lagi...

sumber:kongsibersamanora

14 comments:

  1. kawan saya minum daun pokok kecubung, dia kata alat kelamin dia 'power' adakah akan memberikan kesan sekiranya digunakan secara berterusan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. jadi, daun kecubung bisa juga sebagai obat kuat?

      Delete
  2. elok tuk angin pasang..3 hari berturut2..laurkan daun atas api dan balut dekat tempat yang berangin tu..insyaallah elok.

    ReplyDelete
  3. salut kn kt baby 'nya' 2 ngan daun kecubung leh kew??

    ReplyDelete
  4. Assalam.saya nak bertanya, macam mana saya boleh dapatkan daun nie ye?saya nk ubatkan untuk baby...minta tolong berikan info..saya berada di klang.

    ReplyDelete
  5. zaman remaja muka saya banyak jerawat, dan saya lakukan rawatan resdung (seperti yang dinyatakan di atas).. memang mujarab! jerawat hilang. muka,hidung,mata semua dah x gatal2.. tapi tu 16 tahun dulu, masa nenek sedara saya masih ada. tapi sekarang saya masih amalkan rawatan tu (sebulan sekali), cuma x pernah cerita pada sesiapa.. sebab mak kata x semua org percaya pada rawatan kampung..

    ReplyDelete
  6. zaman remaja muka saya banyak jerawat, dan saya lakukan rawatan resdung (seperti yang dinyatakan di atas).. memang mujarab! jerawat hilang. muka,hidung,mata semua dah x gatal2.. tapi tu 16 tahun dulu, masa nenek sedara saya masih ada. tapi sekarang saya masih amalkan rawatan tu (sebulan sekali), cuma x pernah cerita pada sesiapa.. sebab mak kata x semua org percaya pada rawatan kampung..

    ReplyDelete
  7. zaman remaja muka saya banyak jerawat, dan saya lakukan rawatan resdung (seperti yang dinyatakan di atas).. memang mujarab! jerawat hilang. muka,hidung,mata semua dah x gatal2.. tapi tu 16 tahun dulu, masa nenek sedara saya masih ada. tapi sekarang saya masih amalkan rawatan tu (sebulan sekali), cuma x pernah cerita pada sesiapa.. sebab mak kata x semua org percaya pada rawatan kampung..

    ReplyDelete
  8. kata orang....pokok ini juga boleh digunakan dalam perubatan ghaib....bagai dikata yang saya terima, pokok ini juga ada penjaganya bagi yang tahu. betulkah atau pun tidak? minta penjelasan yang arif....

    ReplyDelete
  9. D tempat q,buah biji kecubung ni d buat untuk mabuk2an krn dosisnya lbh tinggi dr sabu2, , ,
    Dan obatnya klu mau sembuh akar dr buah kecubung ini d rebus lalu d minum

    ReplyDelete
  10. Hello semua orang yang saya amat gembira yang mengambil lihat pada bukti besar saya bagaimana saya mendapat keinginan pinjaman saya Encik José Luis yang merupakan maneger José Luis Pinjaman Syarikat, saya ingin cepat menggunakan peluang ini untuk membiarkan semua orang tahu ini, am D. Carlos Bulgheronic dari Buenos Aires Agentina, saya cari pinjaman untuk memulakan perniagaan saya sendiri untuk menyokong perniagaan pertanian saya, perbelanjaan, jadi pergi dalam talian untuk mencari pinjaman apabila saya mendapati beberapa pemberi pinjaman yang menipu dan ditipu wang kecil saya dalam proses masa menjadi ii keliru tidak tahu apa lagi yang perlu dilakukan, kerana wang yang sedikit saya dengan saya dipimpin oleh mereka anak haram penipuan yang memanggil pemberi pinjaman kredit sebenar, jadi yang setia sebagai hari aku melayari Internet untuk mencari pekerjaan saya mendapati beberapa testimoni komen dalam forum D. Carlos, dan Puan Mary Lin dengan cara yang mereka terima bandar pinjaman bank mereka syarikat e-mel: joseluisloans@gmail.com, jadi saya memberitahu diri saya yang hendak Kuberikan ini percubaan kerana saya begitu takut tentang apa yang para peminjam yang lain lakukan kepada saya, jadi saya pergi ke hadapan saya mengambil alamat e-mel peribadi anda yang berada di dalam komen-komen dalam forum, jadi saya menghubunginya untuk memberitahu beliau bahawa saya telah dirujuk kepadanya oleh beberapa pelanggan yang menerima pinjaman mereka syarikatnya, D. Carlos, dan María lin jadi apabila dia mendengar bahawa beliau amat gembira dengan keadaan itu, jadi saya bahawa saya dalam syarikat yang betul kata di mana saya mendapatkan jumlah saya pinjaman keinginan, memberikan saya pinjaman borang permohonan peminjam untuk membentangkan dan belakang, Saya melakukan semua jadi, kerana maklumat yang diperlukan keseluruhan saya tentang saya, jadi saya mendapat terma-terma dan syarat-syarat semua syarikat anda berjalan lancar, tanpa kehilangan masa, tidak kurang daripada 24 jam saya telah dimaklumkan bahawa jumlah pinjaman saya daripada 9,000,000 sah dolar telah didaftarkan dan diluluskan oleh lembaga pemegang amanah pinjaman, jadi dalam proses masa itu saya begitu gembira apabila mereka berkata, saya sepatutnya menghantar mereka perbankan butiran, tetapi agak ragu-ragu untuk berbuat demikian saya berkata kami mempunyai keyakinan dan saya rasa bagi pemberi pinjaman ini dipanggil Encik Abraham memberikan mereka akaun bank jadi ia adalah menghairankan bahawa penerimaan dan menyedarkan bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah $ 9.000.000 oleh Encik José Luis. Jadi segera menghantar e-mel yang saya terima pinjaman saya berjaya, jadi saudara-saudara di luar sana masih mencari syarikat pinjaman yang tulen saya akan memberitahu anda sila hubungi Encik José Luis dengan e-mel yang sama: joseluisloans@gmail.com dan saya tahu dia juga akan membantu dengan jumlah pinjaman saya ingin anda juga, e-mel mereka hari ini dan anda akan gembira anda lakukan. D. Carlos Bulgheronic dari Buenos Aires Agentina

    ReplyDelete
  11. PELUANG LAGI LAGI, ANDA A MAN PERNIAGAAN / WANITA, PEKERJA DALAM ORGANISASI, BEKERJA SENDIRI? Memerlukan pinjaman peribadi untuk perniagaan tanpa tekanan, Jika ya, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, anda boleh memulakan tahun baru dengan senyuman di muka anda, keselamatan, kebahagiaan kami pelanggan adalah kekuatan kita. Jika anda berminat, mengisi borang permohonan pinjaman di bawah:
    Maklumat peminjam:

    Nama penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  12. Saya dan suami saya, mahu menggunakan media ini untuk memberi keterangan tentang kerja yang baik Ibu Jennifer Brown Pinjaman Syarikat.
    Kami tidak fikir kita akan berada dalam kehidupan untuk bertemu dengan seseorang seperti Puan Jennifer, dia adalah permata yang jarang berlaku dan Tuhan menghantar.

    Saya Siti mengambil masa saya untuk memberi keterangan mengenai Jennifer Brown, kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain boleh menawarkan dalam beberapa jam.
    Suami saya dan saya pergi ke dalam hutang besar-besaran dengan penghutang dan bank, dan kita akan mendapat pinjaman daripada dua syarikat pinjaman yang berbeza, tetapi semua datang ke apa-apa, sebaliknya mereka membawa kami ke dalam hutang yang lebih dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya datang dalam hubungan dengan Puan . Jennifer, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat-syarikat lain yang saya telah memohon, dia itu tidak seperti orang-orang lain syarikat pinjaman penipuan. Sekarang kita telah akhirnya dibayar hutang kami dan kami telah memulakan perniagaan baru dengan wang yang ditinggalkan daripada pinjaman.
    Hubungi Puan Jennifer melalui e-mel berikut:
    jenniferbrownloancompany atau anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk maklumat lanjut sitiaryati075@gmail.com

    ReplyDelete